Nedgang i antall konkurser

Creditsafes konkursstatistikk

Publisert 7. mars 2019

Nedgang i antall konkurser

Februar var måneden der antallet konkurser gikk ned. Det var totalt 405 konkursåpninger forrige måned, noe som er en nedgang på 19 prosent sammenliknet med februar i fjor. Månedens største konkurs, med en omsetning på 170 millioner kroner, var tradingfirmaet Profika AS.

I årets første måned så vi en økning i antallet konkursåpninger blant norske aksjeselskaper. I februar derimot, har det skjedd en endring.

- Det er interessant at vi nå ser en nedgang i konkursene, men vi må ikke glemme at tallene fortsatt er høye, sier daglig leder i kredittopplysningsbyrået Creditsafe, Per Fjærestad.

- Vi har omtrent like mange konkurser i februar som i januar, men sammenliknet med samme tid i fjor er det en nedgang. Vi er i en usikker periode der konkurstallene antakeligvis kommer til å variere, men samtidig tror vi at de vil være høye en stund framover, utdyper Fjærestad.

Den største konkursen denne måneden, sett til omsetning, var tradingfirmaet Profika AS. Selskapet hadde i 2016 en omsetning på 170 millioner kroner.

Den andre største konkursen i februar var seismikkselskapet Read AS, med en omsetning på 128 millioner kroner. Nummer tre på listen er Polarctic Seafood AS, som spesialiserer seg på innfrysing av laks, filetering av laks og produksjon av lakseporsjoner. Selskapet hadde i 2016 en omsetning på nesten 89 millioner kroner.

Fylkene der konkursene økte mest i februar, var Nordland og Aust-Agder, der økningen var på henholdsvis 33 og 25 prosent. Vestfold er nummer tre på listen, med en økning på 20 prosent. I Sogn og Fjordane gikk konkursene ned med 83 prosent og i Vest-Agder var nedgangen på 67 prosent.

Vi har omtrent like mange konkurser i februar som i januar, men sammenliknet med samme tid i fjor er det en nedgang. Vi er i en usikker periode der konkurstallene antakeligvis kommer til å variere, men samtidig tror vi at de vil være høye en stund framover.

Per Fjærestad
Daglig leder i Creditsafe

Antall aksjeselskaper som har gått konkurs, oppdelt per måned og år

Konkursstatistikk

FJELLHAMAR

[email protected], 977 89 589

[email protected], +46 (0) 700 30 36 37

Ønsker du å få vår statistikk på e-post?

Hver måned publiserer vi statistikk over antall konkurser i Norge. Vi sender deg gjerne vår statistikk gratis.